Nieuwsbrief

Rekenspelmiddag en Rekenspelochtend

De Rekenspelmiddag voor de groepen 4 t/m 8 was een succes. Rekenen in spelvorm blijkt leuk en leerzaam tegelijk. Wat je tijdens de rekenles geleerd hebt kan je gebruiken op een andere manier en op een ander moment! Breuken met taarten, geldsommen als je doet alsof je in een winkel bent, tafeldomino, racen met dobbelstenen, rekenmemorie, hoe leuk is rekenen dan?
Voor de ouders van de kleuters en van groep 3 was er vanochtend een reken-uurtje. Het bruiste er van de rekenbegrippen, het tellen en hardop nadenken. Zowel in de onder- als de bovenbouw was het voor de ouders ook een uitdaging om de spellen te spelen en het tempo van de leerlingen bij te houden. De hulp van de ouders voor de kinderen die iets langer moesten nadenken maakte ieders betrokkenheid en het spelplezier nog groter!

De Moestuin

Op het plein tussen onze school en de Rozenbeek liggen onze moestuinen. In de Coronaperiode hebben we daar jammer genoeg geen gebruik van kunnen maken. Daar gaat nu verandering in komen!
Juf Sylvia zal met de leerlingen van groep 7/8 daar aan de slag gaan. De moestuinbakken moeten leeggehaald, er gaat nieuwe moestuinaarde in, er gaat geplant worden en ….. na de zomer hopelijk geoogst.
Wekelijks zullen de tuintjes door de leerlingen worden bijgehouden en wordt er onkruid uit de tuin en het plein eromheen weggehaald.

We zijn op zoek naar tuingereedschap. Hebt u thuis harken, scheppen, schoffels en onkruidkrabbers die niet gebruikt worden en wilt u daar afstand van doen? Wij kunnen ze héél goed gebruiken!

Hebt u interesse om hierbij te helpen, of is er mogelijk een opa of oma met ‘groene vingers’ laat het weten aan juf Sylvia.

Leerkracht bezetting

Het lijkt erop dat de griepgolf weer achter ons ligt. Gelukkig zijn de meeste teamleden weer op school aanwezig. Tot aan de voorjaarsvakantie vervangen juf Maartje en juf Maaike in groep 1/2 B vanwege de afwezigheid van juf Wilma. Na de voorjaarsvakantie zullen we de vervanging op een andere manier invullen. Daarover volgt nog bericht.

Foto’s Rekenspellen

Zelfportret

In de aanloop naar het nieuwe thema kregen de leerlingen in groep 7/8 de opdracht een zelfportret te tekenen, of één van de andere leerlingen te tekenen. Daarbij was er veel aandacht voor de verhoudingen in een gezicht. Hoe hoog zitten je ogen eigenlijk, hoe ver staan ze van elkaar, welke afstand is er dan tot de neus en de mond?
Met veel enthousiasme en heel precies werd aan de portretten gewerkt met juf Nancy. Vervolgens werd juf Sylvia, die niet gezien had wie wat getekend had, uitgedaagd de leerlingen vanaf de zelfportretten te herkennen. In slechts twee rondes heeft zij op alle tekeningen de juiste namen kunnen plakken!

GMR

De GMR is op zoek naar versterking!  

Ben jij enthousiast en gedreven, bereid tot samenwerking, een goede luisteraar en zit jouw kind op een school van IJmare? Dan zoeken wij jou! Stichting IJmare is namelijk ter versterking op zoek naar kandidaten binnen de oudergeleding van de GMR. Wil jij je verkiesbaar stellen en meepraten over de (beleids)zaken die binnen IJmare spelen? Meld je dan aan of vraag meer informatie op via het volgende mailadres: gmr@IJmare.nl  

De GMR is het overlegorgaan waarin vier ouders en vier personeelsleden mee kunnen denken en praten over het schooloverstijgende beleid van de Stichting, zoals dit door het bestuur uiteen wordt gezet. Enkele voorbeelden hiervan zijn het financieel beleid en de inzet van het personeel binnen de stichting (formatieplan).  

Waarom zou je je verkiesbaar stellen? Omdat je je kan inzetten voor de scholen, ouders en leerlingen en omdat je invloed kan uitoefenen op het beleid van de Stichting. Meer informatie is ook te verkrijgen bij de GMR‑voorzitter Maaike de Water, bereikbaar via genoemd mailadres.  

Je kunt altijd een GMR-vergadering bijwonen om de sfeer te proeven en te ervaren welke onderwerpen de GMR bespreekt.  

Voorlezen

Ieder kind wordt blij van voorlezen. Het belang van dagelijks voorlezen aan kinderen is groot. Voorlezen vergroot enorm het leesplezier. Daarnaast helpt het bij de ontwikkeling van taalgevoel en de uitbreiding van de woordenschat. Door veel voor te lezen wek je interesse in de geschreven taal en bereid je je kind voor op het toekomstige leren lezen en daarna het blijven lezen. Hierdoor zullen de leerprestaties verbeteren op school.

Hieronder vindt u enkele voorleestips:

  • Voorleesrituelen: Kinderen vinden het prettig als ze dagelijks worden voorgelezen. Lees voor op een vertrouwd moment of op een knusse plek met een knuffel of kussen erbij en met zo weinig mogelijk kans op storingen. Voorleestijd is de tijd waarin u samen kunt kijken, luisteren, praten en lachen.
  • Voorbereiding op het voorlezen: Lees de titel van het boek voor en praat met uw kind over de voorkant. Maak het nieuwsgierig naar het verhaal. Als u de kaft samen bekijkt, kunt u samen met uw kind bedenken waar het boek over zou kunnen gaan.
  • Moeilijke woorden: Wanneer er moeilijke woorden in het boek staan, worden deze door het verhaal vaak wel duidelijker. Zo niet, dan kunt u uw kind helpen om het nieuwe woord te leren door er een plaatje bij aan te wijzen, een voorbeeld te geven of een ander woord te gebruiken. Later kunt u ook het moeilijke woord er weer bijhalen. Zo onthoudt uw kind het woord beter, dit helpt bij de ontwikkeling van het taalgebruik.
  • Laat uw kind vertellen: Geef uw kind gelegenheid om iets te zeggen als u het verhaal voorleest. Het gaat erom dat uw kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Uw kind heeft een eigen interpretatie van het verhaal en kan ook meepraten vanuit eigen ervaringen. Daar kunt u dan weer op ingaan. Zo blijft uw kind betrokken bij het verhaal. Laat uw kind het verhaal ook zelf eens navertellen. Door het verhaal aan een ander te vertellen en erover na te praten, gaat uw kind het verhaal beter begrijpen.

Voorjaarsvakantie

Vrijdagmiddag 24 februari om 14.30 uur begint de voorjaarsvakantie. Maandag 6 maart zijn we allemaal weer op school.

Agenda

Donderdag16 februariAdvies gesprekken groep 8 Voortgezet Onderwijs
Vrijdag 17 februariSwimming ’s Cool groep 5 en 6
Maandag20 februariStart Thema 3 : “Wow, de Wereld”
Vrijdag 24 februari14.30 uur Start voorjaarsvakantie
Maandag6 maartWe gaan weer naar school
Maandag6 maartStart Portfolio gesprekken t/m 17 maart
Woensdag15 maartNieuwsbrief 12

Ziekmelden/afwezig

Bij ziekmelding of afwezig zijn verzoeken we u vriendelijk tussen 8.00 en 8.30 uur naar school te bellen.

IJmare !

OPO IJmond is niet meer, leve IJmare! Dit is de nieuwe naam van de stichting waar onze school onderdeel van is. Kinderen spelen de hoofdrol in een superleuke persconferentie. Veel kijkplezier.

https://ijmare.nl/opo-ijmond-wordt-ijmare/